29 March 2014

GEMUK dan DOSA

cc : Google

Kau tahu tak kaitan gemuk dengan dosa?

Kisahnya.
Dia tak ubah macam analogi di bawah ---

Aku belek-belek gambaq lama zaman matrikulasi 3 tahun lepas.
Gemuk.
Chubby.
Berisi.
Dan yang seangkatan dengannya.
Zaman tu aku punya saiz badan --
macam perlu tambah 10kg dari berat aku yang hari ini.
Bermakna aku memang sangat gemuk masa tu.
And aku adalah manusia yang sangat pesimis dan rendah diri dengan kegemukan aku.

Maka, bila hari ini aku dah berjaya kurus.
Aku tengok balik gambaq zaman gemuk aku.
Aku pesan kat diri sendiri,
"jaga makan, jaga perut, jaga semuanya. aku tak mau dah jadi gemuk. seksa oi. baju sendat belaka."

Analogi mudah.
Kau yang dulu, yang semalamnya teruk.
Buat dosa.
Lupa dunia.
Maka hari ni bila kau dah sedar dan celik mata untuk lihat salah kau.
Perlu kau pesan kat diri sendiri jangan ulang dosa yang sama.
Tak nak ulang silap yang sama.
Sebab manusia itu sepatutnya belajar dari kesilapan.
Jangan jatuh dalam lubang yang sama berkali-kali!

Itu definisi manusia yang bijak.
Belajar dari kesilapan.
Belajar dari dosa semalam.
Memang yang namanya manusia tu takkan pernah sempurna.
Tapi kita ada akal untuk fikir baik dan buruk.
Jadi, manfaatkan.

Fikirkan balik tujuan Allah jadikan kita.
Nescaya kau akan rasa betapa kerdilnya diri kau.
Diri kita semua.
Tidakkah rasa diri itu hina bila kita terus-terusan bermaksiat di muka bumi milik DIA?

Semua yang aku tulis.
Peringatan untuk diri aku sendiri.
Dan kau juga.

Yang baik itu semuanya daripada Allah.
Yang buruk itu adalah khilaf aku sendiri.
Semoga kita mampu jadi manusia yang lebih baik seiring dengan hari yang mendatang :)

p/s : biar gemuk badan, jangan gemuk dosa. tapi kalau badan kurus, dosa pun masih menggemuk tak guna jugak. T____________T


No comments:

Post a Comment