26 January 2014

Jual Ikan


cc: google

Ahem. Serius.
Memang ada ke manusia lain yang seangkatan macam aku.
Idea aku.
Most of the time --- banyak mencurah-curah.
Tapi. Heh. Tiba masa nak menulis terus blur ---- blank.
Lesap hilang cenggitu je idea yang mencanak banyak tadi.

Okay.
Jual ikan.
Ataupun dalam bahasa canggihnya selfish.

Aku bukan nak cakap orang.
Aku tuding jari kat diri aku sendiri.
Sebab aku rasa aku selalu pentingkan diri sendiri.
Dalam waktu yang aku tak sedar.

Sebagai contoh.
Aku call family aku.
"Abang, bank in duit 4k boleh? Desperately nak guna untuk flight ticket. Nanti-nanti kalau aku dah ada duit adik ganti balik."
Walaupun tujuan aku mintak duit itu baik.
Means bukan aku nak guna untuk tujuan yang bukan-bukan, aku tetap rasa aku pentingkan diri.

Kenapa baru sekarang aku sedar, kot time aku mintak duit tu abang and akak aku tengah sibuk fikir duit nak bayar hutang bank.
Atau.
Kenapa aku tak fikir, mungkin time tu diorang ada kegunaan lain.
Belanja rumah, sekolah anak-anak.
Atau.
Tetibe anak-beranak jatuh sakit and nak pakai duit.
Atau.
Other possibilities yang aku tak pernah terfikir.

And aku.
In this situation;
tau-tau yang tak pernah call nak tanya khabar.
Tiba-tiba call mintak duit bebanyak sedebuk.
Baru sekarang aku fikir.

Betul.
Memang aku tak sangkal.
"Duit boleh dicari."
Tapi bila fikirkan balik, aku rasa aku kejam.
Sebab pentingkan diri sendiri berbanding orang lain.

Aku tak sedar.
Entah.
Memang keperluan dan kemahuan diri kita sendiri tu nak taknak kena dipenuhi tanpa fikirkan orang lain ke?

Kenapa?

Apa kata.
Bukan apa kata.
Let us begin.
Mulai hari ni.
Cuba.
Fikirkan hati dan perasaan orang lain yang kau sayang.
Bila melibatkan diri kau.

Sebab.
Jangan harap orang lain nak jaga hati dan perasaan kau.
Bilamana kau tak reti nak jaga hati dan perasaan orang lain.
What you give you will get back.
Kan?

Heh.
Till then.
Fana's rant.
Yang baik tu datang dari Allah dan yang buruk tu adalah kelemahan aku sendiri.
:)

No comments:

Post a Comment