02 May 2011

Hlovate

Scene 1
Latar masa: Tahun 2008
Latar tempat: Hostel sekolah


Aku memandang Iman dengan penuh minat.. Entah apalah yg menarik sangat dengan novel di tangannya itu..
Asyik sungguh dari tadi melihat teman sebilikku ini..
Ah...tak boleh jadi ni..nak kacau Iman.. Desis hatiku..

"Iman ni baca novel ape? Novel baru nampak?" tanyaku selamba sambil melabuhkan punggung di hujung katil tempat dia berbaring.

"Eh, kak Fana.. Em..novel Rooftop Rant.. Nak tengok ke?" Jawab Iman lalu perlahan-lahan duduk di atas katil empuknya.

" Hehe.. Kesian Iman.. Akak tengok kejap eh.." balasku sambil menyambut novel yg dihulurkan Iman..

" Tapi kan kak, bahasa dia rojak sikit la... Campur-campur... Hm..Iman pun baru nak baca..
Macam boring je..."

Aku hanya mengangguk-anggukkan kepala sahaja.. Tanganku menyelak helaian novel itu sambil mataku laju meneliti tiap baris ayat dalam novel tersebut..

"Uh...bosan je...tak jadi la nak pinjam.. Thanks Iman.."


Scene 2

"Fana, dan baca novel Aa+Bb?" tiba-tiba sahaja rakanku mengajukan soalan luar topik perbualan.

"Hah? Apesal pelik je tajuk... Novel sape tu?" tanyaku acuh tidak acuh..

"Hlovate.. Bacalah Fana.. Best! Hee...cerita pasal Addin dengan Benz..
Aku suuuuka sangat dengan Benz Alif.. Waah...bestnya.."
tambah rakanku itu penuh teruja.. Aku hanya mendengar tanpa bertanya lebih lanjut tanda aku tidak berminat.


Scene 3

Aku membelek satu persatu novel di rak buku itu... Hm...ni macam best..
Aish...tak nak la.. Tengok novel lain..
Haa...yg ni lawa semacam je coner dia... Try baca sinopsis pulak..
Ugh, bosannya jalan cerita..

"Adik cari novel baru ke? Ni novel Versus baru sampai.. Ramai orang cari ni dik.." tiba-tiba aku disapa oleh abang kedai itu..

"Ye ke? Nak tengok.. " pintaku pada lelaki itu sebelum dia menghulurkan novel yg bercover jingga
dan tertera lukisan skateboard.

"Versus? Hlovate? Macam pernah dengar la nama ni.." disebabkan malas mahu memilih novel lain, lalu aku mengambil novel itu..



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


Yaa...itu cerita suatu ketika dulu waktu aku mula-mula kenal karya Hlovate..
Lepas baca novel Versus, aku rasa nice sangat cerita dia..
Dengan bahasa rojak dan tak berbunga-bunga..
Yg penting adalah mesej yg nak disampaikan..
Lepas tu jugak, aku tak ambil masa yg panjang untuk pergi cari novel Hlovate..^^
Teringat pulak aku pernak kutuk cakap "tak best" dan bahasa dia yg memeningkan..

Waktu kat matrik, kalau kawan-kawan aku tengok koleksi novel aku, diorang akan tanya
"Minat Hlovate ke?"
Mana tak nye, atas meja belajar takde novel lain selain novel Hlovate..
Sebab masa tu rasa sayang nak tinggalkan kat rumah..

Dan...novel Aa+Bb aku dah pun selamat membacanya..
Yes, i had fall in love with Benz Aliff yg once upon a time dulu kawan aku pernah cerita. ^^
Tapi sampai sekarang tak jumpa dah kat mana-mana kalau nak beli..  )=


......bukan mudah untuk berubah
dari tanpa arah ke sejadah,
dari tepi jalanan ke sujud menghadap Tuhan.....





Tunas.. Nice story.. Teringat life waktu sekolah~

"Akak nak bunga apa? Sebut aje." Lee pula yang menyambung.
       "Bunga ros? Bunga matahari? Bunga carnation? Bunga lili? Bunga raya?" Dia membilang dengan jari tangan.
       "Bunga bakawali? Bunga teratai? Bunga orkid? Bunga plastik? Bunga lawang? Bunga cengkih?"
       Budak bertujuh itu memandang Addin tak berkelip.
       "Tulip ada?"
       "Kenapa mesti akak mintak the only flower yang kita orang tak ada?"
        A-Cid berpaling ke belakang. "Benz, one red rose, full-bloom, with baby's breath in a bouquet, please. Wrap with white organza." Dia memetik jari. "Pink ribbon."
        Benz memandang A-Cid dengan muka yang tak boleh dibaca. "The I-Love-You ensemble?" Keningnya terangkat sebelah.
        Addin jatuh rahang bawah. The-what???
       "A-Cid! Akak memang tak main la benda-benda macam tu...."
       "I'm Panah Arjuna. I spread the love." Selamba dia menuturkan dengan muka toya.  






              "There're times when strangers are like family, and family are like strangers" ...


Cerita Johanna dan Along Serbia~



Ked's Story~


Khalid Faizal... Ked ... Hadiah ...Nawal
a lady... a romeo... a skater...
Florida-Virginia ... Malaysia-USA

Hadiah deck daripada gadis tak bernama membuat dia gelabah. Macam mana budak perempuan FELDA tu tahu tentang skate? FELDA Florida barangkali, sebab budak berbaju kurung tu kenal juga Bruce Walker!

kalau nak diikutkan logik....
cinta pandang pertama dan cinta antara benua tu...
masuk akal ke?




Touching la pulak baca cerita Schubert's Serenade dalam Gurindam Jiwa ni~

"Schubert's Serenade... lagunya penuh dengan kenangan
Dan dengan kenangan itu cerita ini ditulis.

ingatan untuk mereka yang pernah hadir dalam hidup saya
ingatan untuk mereka yang pernah bersama melalui 'waktu itu' bersama saya
ingatan untuk lagu-lagu yang pernah bertanda dalam hidup saya
ingatan untuk hari-hari yang pernah menjadi sebahagian dari hidup saya

mungkin lagunya sedih
mungkin ceritanya pun sedih
namun kenangan yang bertanda dalam diri saya,
yang datang bersama lagu ini... tiada sejarah dan air mata"

there could be beauty in tragedy, anyway.





Dan sekarang ni novel latest Hlovate dah pun ada di pasaran...
Tapi aku masih belum berjaya dapatkan lagi..





                                 Contengan pengalaman perjalanan cari Tuhan.


                        

Inilah kawan aku waktu bosan~


Nah. Belum baca? Grab 'em now! ^^
till then. tata~










4 comments:

  1. sy pn minat jgk bace novel..
    lg2 karya hlovate ni..
    best sume cite2 die..
    paling best novel Aa+Bb..
    sronok bace :D

    ReplyDelete
  2. betulllsy juga suka dgn novel hlovate....xpernah miss nk beli...sebab cerita dia msti da msg yg berguna...:-)

    ReplyDelete
  3. suka hlovate eh??saye pun coz msej yg dia bwk xterlalu berat n easy to prctic.. :)

    ReplyDelete